Svi detalji nastave na daljinu, nema odmora ni za đake ni za nastavnike iako ne idu u školu
Nastava onlajn osnovnih predmeta za osnovce biće emitovana na RTS kanal 3, a za srednjoškolce na RTS “Planeta”. Nastava će se emitovati po blokovima, a školski dan iako će ga đaci provoditi kući uz TV, počinje u osam ujutro.
“Blic” objavljuje osnovne smernice za roditelje i đake o “nastavi na daljinu” koja počinje sutra. Poslednjih nekoliko dana postavljana je platforma i snimani prvi časovi.
Od prvog do četvrtog razreda Osnovne škole predavaće se onlajn matematika, srpski i svet oko nas. Peti razred imaće matemetiku, srpski, biologiju, istoriju i geografiju. Šestaci pride i fiziku, a sedmi i osmi razred fiziku i hemiju.
Srednje škole od osnovnih predmeta imaće onlajn matematiku, srpski, fiziku, hemiju, biologiju, istoriju i geografiju.
Iako će đacima na TV predavati profesori koji nisu njihovi, u matičnim školama prosvetni kadar će biti zadužen za sve ostale nastavne sadržaje koji će se odvijati putem raznih platformi, mreža i elektronskih sredstava komunikacije.
{module Oglas 2019 – U članku 1}
Dakle, iako se ne ide u školu, odmora ni za đake ni za profesore, nema.
Krenimo redom:
Prvo osnovci. Nastavni sadržaj na trećem kanalu Radio-televizije Srbije (RTS Кanal 3) biće za učenike osnovnog obrazovanja. Svakodnevno, počev od 8.00 časova, šest dana u nedelji, biće emitovani posebno pripremljeni i adaptirani obrazovni sadržaji, koji su u skladu sa propisanim planom i programom nastave i učenja.
Časovi će biti emitovani prema rasporedu po razredima, koji će dan pre emitovanja biti dostupan na sajtu Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja (www.rasporednastave.gov.rs).
{module Oglas 2019 – U članku 0}
Za sve učenike od prvog do sedmog razreda nastava će biti u blokovima od po dva časa dnevno. Učenici osmog razreda imaće nastavu u blokovima od po tri časa dnevno, od kojih će dva uvek biti srpski jezik i matematika, a treći čas je jedan od predmeta koji se polažu na završnom ispitu.
U dopisu koje je Ministarstvo prosvete uputilo školama u kome su upustva o nastavi, navodi se da su istovremeno sa emitovanjem TV časova, nastavnici u obavezi da u saradnji sa odeljenjskim starešinama ostvare potrebnu komunikaciju sa učenicima i/ili njihovim roditeljima.
Ova preporuka je identična za osnovne i srednje škole i odnosi se na dodatna uputstva za učenje nakon emitovanih sadržaja (npr. dodatne prezentacije ili zadaci za vežbanje u radnoj svesci, domaći zadaci – eseji, analize, prezentacije, ilustracije, crteži i drugo).
Dakle nastavnici će raditi na predmetima koji će biti manje zastupljeni učenjem preko kanala RTS Кanal 3 (muzička kultura, likovna kultura, fizičko i zdravsteno vaspitanje, strani jezici, tehnika i tehnologija, informatika i drugo)
E sad srednjoškolci:
Nastava se emituje na kanalu Radio-televizije Srbije – RTS “Planeta” i sve nastavne jedinice i teme biće dostupne na ovoj platformi.
U dopisu koje je Ministarstvo prosvete prosledilo svim školama navodi se da je obaveza srednje škole da na svom sajtu postavi baner sa svim linkovima na kojima se može pristupiti lekcijama i platformama za učenje.
Nastavnici su u obavezi da u saradnji sa odeljenjskim starešinama ostvare potrebnu komunikaciju sa učenicima i/ili njihovim roditeljima kako bi dali dodatna uputstva za učenje nakon emitovanih sadržaja (npr. dodatne prezentacije ili zadaci za vežbanje u radnoj svesci, domaći zadaci – eseji, analize, prezentacije, ilustracije, crteži, izveštaj o mini projektu i drugo).
Ministarstvo je posebno ukazalo na potrebu da osim sadržaja koji će biti pripremljeni za emitovanje na RTS Кanal 3 i platformi RTS Planeta, nastavnici osnovnih i srednjih škola (opšteobrazovnih i stručnih predmeta), budući da najbolje poznaju svoje učenike, pripreme predavanja sa radnim materijalima i prezentacijama sa uputstvima za učenje. Taj materijal treba da bude dostupan učenicima putem elektronske pošte, Viber grupa…
U slučaju da internet nije dostupan svim učenicima, obaveza je direktora i odeljenjskih starešina da raspored časova koji će biti emitovani na RTS Кanal 3 redovno objavljuju na mestu koje je direktno dostupno učenicima i roditeljima. Mesta na kojima može biti istaknut raspored su: ulaz škole, spoljašnja oglasna tabla i slično. Raspored časova može se prosleđivati i putem SMS poruka i društvenih mreža – navodi se u upustvu školama.
Inače, svi emitovani časovi biće dostupni i na platformi RTS Planeta, gde se mogu naknadno i više puta pregledati, istog ili narednih dana. Ministarstvo navodi da operateri neće naplaćivati protok i prenos podataka za navedene edukativne sadržaje.
Osim na TV kanalima nastavnicima i učenicima osnovnih i srednjih škola na raspolaganju je veliki broj onlajn platformi (Viber, Zoom, Microsoft Teams), kao i nacionalna platform za onlajn učenje “Moja škola”.
– Njihovim korišćenjem, nastavnici i učenici biće u situaciji da ostvare interakciju i razmenu materijala, kao i da prate napredovanje učenika i potrebu za podrškom u ostvarivanju programskih sadržaja – navodi se u preporukama koje su dobile škole.
Preporuke ministarstva imaju i obavezujući karakter. Tako se obavezuju direktor škole, nastavničko veće i pedagoški kolegijum da bez odlaganja pristupe izradi nedeljnog operativnog plana sa ključnim aktivnostima u ostvarivanju obrazovno-vaspitnog rada.
– Cilj ovog planiranja je da se obezbedi što veća uključenost učenika u različite vidove učenja, koordinisan rad nastavnika u pripremi obrazovnih materijala za učenike i praćenje dnevne opretećenosti učenika u skladu sa uzrasnim karakteristika – navodi se u dopisu Ministarstva.
Sve vreme dok traje onlajn nastava odvijaće se i kontrola koliko je ko naučio.
– Na osnovu materijala koje nastavnici dostavljaju učenicima i na osnovu povratnih informacija učenika nakon praćenja TV lekcija (časova) i drugih obrazovnih sadržaja, potrebno je da nastavnici beleže podatke o napredovanju učenika do kojih mogu doći kroz različite vrste razmena (domaći zadaci, strukturirana vežbanja i provere, eseji, projekti, prezentacije, crteži i dr.). Svoje produkte i domaće zadatke učenici mogu dostavljati nastavnicima putem mejla (slike, fajlovi) ili u okviru odabrane onlajn platform – stoji u savetima za škole kako bi se što bolje organizovale na novi sistem rada.
A kada se đaci vrate u škole, šta onda?
Po normalizovanju uslova i po povratku u učionice, sve kvalitetne formativne ocene i uvidi nastavnika mogu biti značajno iskorišćeni za sumativno ocenjivanje na kraju nastavne godine.
Za evidenciju obrazovno-vaspitnih aktivnosti na daljinu odgovorni su nastavnici i direktor škole. Nastavnici su u obavezi da u elektronski dnevnik evidentiraju sve realizovane TV časove i druge nastavne jedinice… teme koje su realizovane putem drugih vidova komunikacije (RTS Planeta, platforme za upravljanje elektronskim učenjem, uputstva data mejlom i drugi alati za video konferencije) sa napomenom o načinu realizacije (oblik komunikacije sa učenicima i kanal komunikacije). Ova evidencija će biti u funkciji verifikovanja realizovane nastave, čime se stvaraju uslovi da redovan završetak nastavne godine.
Evidencija nastave na daljinu u školama koje ne koriste elektronski dnevnik treba da se zasniva na beleškama i evidencijama koje na individualnom nivou vode nastavnici, da bi se, po normalizovanju uslova, potrebni podaci mogli naknadno uneti u knjige evidencije obrazovno-vaspitnog rada.
Časovi i na jezicima nacionalnih manjina
U narednim danima biće emitovani časovi i na jezicima nacionalnih manjina, o čemu će škole biti blagovremeno informisane putem sajta Ministarstva i sajtova nacionalnih saveta nacionalnih manjina. Takođe, na platformi RTS Planeta za učenike pripadnike nacionalnih manjina koji u celosti pohađaju nastavu na maternjem jeziku, biće dostupni i drugi digitalni sadržaji, kao i snimci časova, o čemu će biti obavešteni putem sajta Ministarstva i sajtova nacionalnih saveta nacionalnih manjina.
Posebni materijali za učenike kojima je potreban individualizovan pristup
Za učenike kojima je potreban strukturiran individualizovan pristup u radu, odnosno prilagođavanje u okviru individualnog obrazovnog plana potrebno je da nastavnici pripreme posebne materijale za učenje i da ih učine dostupnim učenicima na način koji dogovore sa njihovim roditeljima.
Izvor:Blic