Rad Nedžme Zukorlić o slobodi iza hidžaba
Na izložbi radova studenata Internacionalnog univerziteta u Novom Pazaru (IUNP), departmana za umetnost u galeriji KVART gde su bila predstavljena ostvarenja 35 akademaca posebno je bio zapažen rad ćerke Muamera Zukorlića, Nedžme Zukorlić
Nedžme kaže za Danas da je njena slika „Triptih“ na kojoj su prikazane tri pokrivene žene deo iz ciklusa radova pod nazivom „S one strane slobode“ i da se u njemu pojam slobode i duha tretira iz drugačijeg ugla.
Ovim ciklusom počela je da se bavi u toku osnovnih studija kada se usredsredila na dublje promišljanje motiva žene s hidžabom.
– S obzirom na to da hidžab predstavlja jednu vrstu spoljašnje uniformnosti, mnogo je veći izazov zaći u područje unutrašnje diferenciranosti. Iako se naziv „Triptih“ odnosi na tri zasebne slike tematski povezane, u ovom slučaju se odnosi na tri žene koje svoju autentičnost ne pokazuje na licu ili figuri tela, već za sobom ostavljaju trag egzotičnosti, mističnosti i slobodnog tumačenja i „otkrivanja“ autentičnosti – objašnjava Nedžme Zukorlić.
Prema njenim rečima, ona je kroz svoj rad publici pokušala da približi vid slobode, koji govori o duhu i miru iza hidžaba.
– Pokušala sam da približim jedan vid slobode koji je, površno gledano, neopravdan u svojoj kontradiktornosti zbog njegove slojevitosti u čijem jezgru se nalazi žena uz njene osobenosti kao individua uz unutrašnju raznolikost i senzibilnost – zaključuje Nedžme Zukorlić.
Na otvaranju izložbe, koja je bila prodajnog karaktera publiku je pozdravio rukovodilac departmana za umjetnost na IUNP Samir LJajić, koji je izmeđiu ostalog istakao podršku CWP grupe u organizovanju događaja, dodajući da mladi srvaraoci kroz umetnost menjaju uobičajenu sliku prostora sandžačke regije.
– Kulturna misija IUNP-a prezentovana je danas brojnim mladim stvaraocima koji kroz svoju umetničku delatnost i evidentni aktivizam menjaju uobičajenu sliku prostora sandžačke regije, kao kulturno zapuštene provincije na marginama savremenih kulturnih procesa.To je mesto gde se sreću istorija i savremenost, istok i zapad sa svojim civilizacijskim nasleđem i vrednostima i gde se na nacionalnu i versku izmešanost gleda kao na pozitivan potencijal i vrednost sa kojom se živi – istakao je Samir Ljaljić.
(Danas)
Nikab ili Hidzab, po tom pitanju ne postoji jasan odgovor, i tu se, kao i u vezi drugih stvari, razmimoilaze misljenja islamskih ucenjaka.
Moje licno vidjenje ove problematike je ovisno o tome gde i u kojem drustvu se zena nalazi, hocu reci, ako bih kojim slucajem zivela u Jemenu onda bih protiv svoje volje izabrala Nikab.
Na Nedzminoj slici, po mom misljenju nemozemo govoriti o slobodi zene u nikakvom vidu, jer sloboda i mrak ne idu zajedno, svejedno i kada je zena u pitanju.
Mozemo govoriti o oduzetoj slobodi, o zrtvovanoj slobodi.
Oci imaju svoju biolosku funkciju koju i muskarci i zene trebaju I moraju da drze pod svojom kontrolom, i da ne gledaju ono sto nije za gledanje.
Da je nas svemoguci Gospodar hteo da zene vide umanjenom funkcijom od 50 ili 60 % on bi dao takav vid zenama, jer On sve moze.
Znaci Gospodar je podario i zenama i muskarcima istu funkciju i intenzitet Vida i nema potrebe da ga zene umanjuju.
Moc govora, moc sluha i moć Vida su definitivno simboli slobode koju nam je nas Gospodar podario svojom miloscu.
Kommentator Emir, bez argumenata provocira, kao obicno, jer nisam nikada jedno slovo lose napisala o Nedzmi, jer ja to i ne umem, ali jesam komentirala njen studij likovne akademije i pisala sam o nacinu rada na istoj akademiji. Tu imam pravo, jer nastavni program Likovnih Akademija u najvecem delu sveta je kontradiktoran za studiranje pod Hidzabom,a takodje i vernika pod abdesom.
Eh,cuti Saro…ti kad podrzavas i branis onu prolupalu Lylu a o ovakvoj devojci dajes neke glupe komentare dovoljno govori ko si ti u stvari…mada mi to vec svi znamo
Samra, ti si stvarno nepismena osoba ne umes da citas, ja nisam ovu devojku komentarisala vec njen studij i sliku koju je uradila, ali ti se u to ne razumes, zato ti trebas da ĆUTIŠ, da se ne brukas.
Saro skidam kapu.dosad se nijesam oglašavao o tvojem pisanju o njenom školovanju,o slikanju nagih živih motiva,…o pomirenju, stegama,slobodama i oslobadjanjima,koje je zaživelo u porodici iz koje potiče..sad vidim da si kao i uvek bila u pravu.
…..e,viva elma po 1000 puta…..
Ti i Sara ,Sojicevi botovi…odoste y arhivu sa vasim liderom..vasi maleni mozgovi nikad nece shvatiti kolimi je ponos imati ovakvu cestitu i ponosnu decu…Bravo za Nedzmu ponos svojih divnih roditelja
A ti ćeš otići uskoro u Kovin zbog Sulja i SDA.
Лепо слика, види се да има таленат али кад човек види ове мумије језа га ухвати…
Pa tebe mozďa jeza hvata,sto se ne razumes u umetnost,osim sto se razumes u ogovaranje….zato se bar ne oglasavaj…devojka je primer po svakom pitanju…skromna ,pametna i obrazovana kao i njena divna majka
Па ја и јесам рекао да је девојка ок и да има таленат, него ме ово што је насликала плаши. Замисли ставиш ту слику у спаваћу собу, сањаш нешто страшно и напрасно пробудиш – и онда те дочека ова слика, помислио би ево шејтан дошао по тебе, неће саба да те ухвати…
Dajem ti za pravo, ni ja ovu sliku nebih htela u svojoj kuci, na kojoj su izrugane I unakazene pripadnice Islama, a takodje i Islam kao religija. Odvratan i ruzan sadrzaj slike.
Sara, iz tvojih riječi izvire netrpečjivost prema Zukorlićima i samo ti vidiš da je ovdje Islam izrugan kao religija i pripadnice islama. A očigledan talenat ne vidiš.
Nije tačno, ne komentarisem familiju zukorlic, vec njihova dela, jer se sami namecu u javnom zivotu, iznoseci svoj prljavi veš svakodnevno.
Nisam rekla da ne ume da slika, vec sam rekla da je sadrzaj slike za mene diskutabilan, i da ja licno na sadrzaju slike ne vidim slobodu źene pod Nikabom.
Islam nije mrak, Islam je svetlo, a ako su ženi oci prekrivene kako onda može osetiti svetlo. Na sadrzini ovih slika, žena se predstavlja u lažnoj slobodi.
Vodiš borbu sa vetrenjačama, gledao sam sve balkanske televizije Muftyja je cio balkan poštovao i uvažavao zbog njegove pameti, filozofske misli i retkog dara govora. Niko nije poslao prorok u svom selu pa nije ni on. Ali kad se odmakne malo od tih pazarskih lokalnih razmirica vidi se njegova veličina. Iz tog razloga je njegov evlad pod lupom javnosti htjeli ne htjeli. Što se nikada tiče, to je vaša stvar ali ako već nema jasnog stava vaših učenjaka meni bi bilo Draže da na ulici ne viđam žene sa nikabom jer me to plaši. A kad se vidi lice nemam problem jer su i naše babe nosile uvek marame i šamije
promasio si temu, pricas o familiji zukorlic, a tema je sadrzaj slike i namera slikarke da predstavi svojom slikom slojevitu slobodu zene, ako nesto znas na tu temu napisi, i ne zaobilazi kao kisa oko Kragujevca
Sara koliko gluposti od tebe covek da cuje…ali izgleda da ti i nemas neku drugu obavezu vec da tracaris o porodici Zykorlic,oni su ti jedino u glavi…a mozda i koji sendvic dobijas za to..verovatno
Sajma, ne sekiraj se ti za mene, samo ti i dalje peri prljavi veš familiji zukorlic, i ne brini nećes ostati bez posla, samo sto ćeš dobiti oštećenje kože na rukama od silnoga trljanja.
Pa slike Sara naravno da ne mogu da se kace u sahti hahaaa..odakle vi izvirujete ..to je umetnost u koju se vi izgleda yopste ne razumete…
Od 17 komentara, njih 9 je izbrisano za ovaj tekst. Cenzuraaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!
Овде само може бити говора о одузимању слободе женама.Жене у Ирану рескирају живот да би скинуле са себе покров који су им мушкарци (тумачи Курана) намакли на тијело. Сами мушкарци шетају у кратким панталонама вањада је њих Алах волио више па им даде да се расхладе у ове вреле дане..
Da li neko zna zašto i muškarci ne nose Nikab ili Hidžab? Da li njima nije važan moral i telesna čistota, koju spašavaju ove odore? Šta je to ružno na ovim ženama što slobodni muškarci ne bi smeli da vide? Razumeo bih da ova odora štiti od štetnih uticaja sunčevih zraka ali, da neko to forsira kao Božiju zapovest i drži u mraku osobe ženskog pola, zaista mi ne ide u glavu. Koja je svrha toga osim, da se žene drže u potčinjenom položaju? Naravno, mnoge će se sada posipati pepelom po glavi i tvrditi da su baš one za ovakav način oblačenja.