Evo zašto su se 4 AUTOMOBILA ZAPALILA NA “PRINCEZI KSENIJI”, a 40 “prokuvala”: Ovo je najvažnije što treba da znate o novom auto-putu kroz Crnu Goru
Turisti iz Srbije ka crnogorskom primorju mogu da putuju ka svojim odredištima novootvorenom deonicom auto-puta od Mateševa, kod Kolašina, do Smokovca, kod Podgorice, ali ono što je mnoge zabrinulo to je što su se ovde već privh dana čak 4 automobila zapalila, a oko 40 je “prokuvalo”.
Šta je ključno o čemu na ovoj novoj deonici, koja umnogome skraćuje put do mora, morate da vodite računa.
Inače, podsetimo, deonica je duga 41,5 kilometar, i do 21. jula putarina se neće naplaćivati. Iz Direktorata za državne puteve Crne Gore ističu da se radi na izradi dokumentacije za izgradnju druge faze deonica kako bi putni pravac Podgorica-Beograd bio u formi auto-puta. Koliko je važna novoizgrađena deonica govori i podatak da je samo u prvom danu taj auto-put prešlo oko 18.000 vozila, objavio je RTS.
Nažalost, bilo je za prethodna četiri dana i saobraćajnih nesreća. Potpuno su izgorela 4 automobila, dok su motori čak u 40 vozila “prokuvali”. Na sreću, niko nije povređen, a stručnjaci upozoravaju da se vožnja mora prilagoditi uslovima saobraća, proveriti ispravnost vozila i da se vozi prema postojećim ograničenjima na tom putu.
Temperature u južnom delu Crne Gore ovih dana idu i do 39 stepeni. Na magistrali od Podgorice ka Baru, negde kod Virpazara, preksinoć je izgorela kamionska prikolica, a požar je zahvatio i okolno rastinje i sada je lokalizovan. Navodi se da se u Crnoj Gori vozi oko 265.000 automobila, a da je njihova prosečna starost oko 15 godina.
Konstantan uspon, ovako sa motorom
U okviru Fejsbuk grupe “Oči Podgorice”, Predrag Tomović dao je svoje mišljenje, zbog čega dolazi do požara na autoputu “Princeza Ksenija”, a sa čim su se mnogi složili i ovo shvatili kao odličan savet.
“Od Zlatice pa do Mateševa imamo 40 kilometara, od čega je gotovo celom dužinom priličan uspon, jer autoput savladava preko 1.000 metara nadmorske visine. Osim oficijelnih upustava za vožnju autoputem, dodali bi neformalne: Ako je vozilo malo starije, kontorlisati nivo vode u sistemu za hlađenje, ne pretovarati auto i ne forsirati vožnju, dozvoljena brzina od 100km/h nije obaveza!”.
U komentarima koji su nastupili, većina korisnika se složila sa njime, pogotovo oni nešto iskusniji i vozači sa većim stažom za volanom, navodeći kako možda voze automobile koji su stariji, ali da znaju kako da sa njima prelaze ovakve deonice: “Konačno neko objasnio. Išao sam više puta i pre otvaranja. Veliki je to uspon, a dugotrajan. Ako auto nije skroz ispravan, nema šanse”, bio je jedan od komentara.
Kako je za Portal RTCG rekao direktor “Monteputa” Milan Ljiljanić, zbog kvarova je se proteklog vikenda zaustavilo i nekoliko vozila. Kako je dodao, služba koja je nadležna za održavanje je u svim situacijama blagovremeno intervenisala, a imali su i posla u upozoravanju vozača da poštuju pravila vožnje na auto-putu.
“Stanu u tunel da zapale cigaretu”
“Vozila se kvare, jer su uglavnom starije proizvodnje i nisu spremna za brzine koje su dozvoljene na auto-putu, pa otuda i požari na njima. Naše vatrogasna služba je odmah reagovala”, objašnjava Ljiljanić.
Smatra da će naplata putarine normalizovati situaciju, ali primjetna je, kako je kazao, velika saobraćajna nekultura.
“Vozači ne poštuju pravila, pa smo imali i situaciju da su se neki motociklisti zaustavili u tunelu da zapale cigaretu”, kaže Ljiljanić.
Kako je istakao, posebno je neprihvatljivo da se vozila zaustavljaju u tunelima, što je strogo zabranjeno.
Šta sve treba uraditi pre puta
- Proveriti tehničku ispravnost vozila (posebno uređaja za upravljanje vozilom, za zaustavljanje vozila, za označavanje vozila i osvetljavanje puta)
- Proveriti ispravnos aparata za gašenje požara u vozilu
- Imati dovoljno pogonskog goriva u rezervoaru (posebno zbog neočekivanih ili očekivanih gužvi i zastoja na putu i u saobraćaju)
- Proveriti nivo svih tečnosti u sistemima vozila (ulje, antifriz, ulje za kočnice, tečnost za pranje vetrobrana)
- Proveriti ispravnost klime, stakala, brisača, obezbediti “zavesice” – štitnike od sunčevih zraka
- Imati pri ruci dovoljno tečnosti u vozilu
Branko Stamatovića, v. d. direktora Agencije za bezbednost saobraćaja ukazuje na to da se vozilo mora pripremiti bar 10 dana pre puta, jer ako postoji neki kvar da se na vreme otkloni.
– Jedino tehnički ispravno vozilo je i vozilo bezbedno za put – naglašava on.
Ističe da je na prvom mestu važno da se isplanira ruta, kuda će se putovati da se vozači raspitaju o gužvama na putu, na granici, stanju i radovima na putevima, i da se planiraju pauze.
Jedna od glavnih poruka kampanje je da se na svaka dva sata napravi pauza od najmanje 15 minuta.
Kvaliltet na zadovoljstvo vozača
Što se tiče kvaliteta saobraćaja na auto-putu vozači su zadovoljni, piše Kurir.rs.
“Odličan, vrhunski, najbolji trenutno u Evropi. Brzo, sigurno, fenomenalno. Sve je idealno. Mnogo brže i mnogo sigurnije. Srećni smo što je mnogo brže i u svakom slučaju sigurnije”, samo su neki od utisaka i putnika”, koji su se vozili novim auto-putem”.
Miroslav Mašić, direktor Direktorata za državne puteve Crne Gore, kaže da Ministarstvo poslednjih godina radi na planu za realizaciju nastavka naredne deonice dužine oko 23 kilometra.
“Trenutno se završava celokupna dokumentacija. I ono što je bitno i dokumentacija i radovi će biti dobrim delom finansirani iz evropskih fondova. Tako da je plan da naredne godine imamo završen glavni projekat i da apliciramo i dobijemo finansijska sredstva”.
Očekuje i da bi 2024. godine mogli početi izgradnju te deonice.
Takođe, ističe i da ostaje i deonice od Andrijevice do granice Srbije, do Boljara, dužine oko 50 kilometara. Radi se, navodi na izradi dokumentacije i saradnji s kolegama iz Srbije da se sinhonizujemo oba dela kako bi ceo putni pravac od Podgorice do Beograda bio u formi auto-puta. RTS-u je potvrđeno i Direktoratu da će već narednih dana biti asfaltirana deonica od 1.200 metara pristupnog puta od Kolašina ka Mateševu. Posle turističke sezone počeće i rekonstrukcija magistrale od Kolašina ka Mateševu.
Nije ni cudo sto su vozila prokuvala. Davno je receno da “gasa ne smije da fali”. Vozila starija koja su male kubikaze i snage ne mogu na toliki uspon da se krecu brzinom od 100 km/h u petom ili sestom stepenu prenosa a da ne predstavlja opterecenje za vozilo.
Izgleda da auto skole ne daju osnovne instrukcije za voznju uzbrdo:
Kada gasa fali, usaltati u nizi stepen prenosa, ako opet fali, jos smanjiti brzinu i usaltati jos jednu brzinu nize. U takvoj situaciji vozilo ce se kretati 70 km/h na 3000 o/min, imati manji otpor vazduha i bolje hladjenje. Uz to vozac mora cesce obracati paznju na instrument tablu.
Ako se desi da pokazivac temperature pokazuje temperaturu iznad dozvoljene, zaustaviti se, ugasiti klimu, upaliti izduvavanje vrelog vazduha u kabinu, drzati na ler gasu papucicu gasa na 2-3000 o/min i temperatura u motoru ce se za 10 do 20 sekundi stabilizovati. Ovo vazi jedino ako je nivo rashladne tecnosti i ulja u motoru u optimalnom nivou.
Tuzno je sto vozaci ne znaju osnovna pravila voznje, a zbog toga su krive iskljucivo auto skole.
Mozda sam ovim komentarom spasio jednu porodicu od materijalne stete ili ne daj boze tragedije.
100% upravu