Putin ”ukrao” 500 aviona, evo i kako
Sudbina stotina aviona koje su ruske aviokompanije iznajmile od stranih kompanija postala je mutnija u ponedeljak nakon što je ruski predsednik Vladimir Putin potpisao zakon kojim se avio-kompanijama dozvoljava da registruju te avione i nastave da lete njima.
Ruski državni mediji navode da će zakon omogućiti ruskim avio-kompanijama da zadrže svoje flote i upravljaju stranim avionima na rutama unutar Rusije.
Mnogi avioni koje koriste ruske avio-kompanije iznajmljene su od stranih kompanija, uključujući nekoliko u Irskoj, koja je jedna od članica Evropske unije. Prošlog meseca, EU je zabranila prodaju ili iznajmljivanje aviona Rusiji u sklopu sankcija podignutih da kazni Rusiju zbog invazije na Ukrajinu. Dao je lizing kompanijama rok do 28. marta da okončaju postojeće ugovore u Rusiji, piše ” Sietl tajms”.
Kompanije izgubile milijarde
Prošle nedelje, ruska agencija za vazdušni saobraćaj savetovala je avio-kompanije sa avionima registrovanim u inostranstvu da ih “ne iznose” iz zemlje zbog rizika da bi mogli da budu vraćeni. Sa druge strane, sankcije sprečavaju zapadne kompanije da obezbeđuju rezervne delove i održavanje ruskim avio-kompanijama, a analitičari kažu da je nejasno da li su avioni više osigurani.
Različite procene govore da je broj aviona u stranom vlasništvu koje upravljaju ruske avio-kompanije na oko 500 ili više, a velika većina njih je bila u Rusiji kada je rat počeo 24. februara. Konsultantska kompanija za avijaciju “Ishka” procenjuje da su avioni u stranom vlasništvu vredni 12 milijardi dolara, skoro polovina od toga dali su zakupci sa sedištem u Irskoj.
„Mi smo na neistraženoj teritoriji. Ne znamo da li će ponovo videti ove avione“, rekla je Helen Beker, analitičarka za avijaciju kompanije za finansijske usluge “Coven”. „Naša pretpostavka je da će ruski prevoznici potrošiti sve delove koje imaju, a da će zatim početi da “čerupaju” delove da bi leteli avioni, sve dok se ovo ne završi”, rekla je.
Prema konsultanskoj kompaniji za avijaciju IBA, kompanija koja je najviše izložena ratu je AerCap sa sedištem u Dablinu, sa 152 aviona u vrednosti od skoro 2,4 milijarde dolara koji lete, i nalaze se parkirani ili uskladišteni u Rusiji ili Ukrajini.
Male kompanije pred gašenjem
Portparolka AerCap-a je rekla da je 5% njegove flote u rukama ruskih prevoznika. Ona se pozvala na podnesak od 28. februara u kojem je kompanija rekla da će se pridržavati ukidanja lizinga aviona ruskim avio-kompanijama, i odbila je da dalje komentariše. Portparol drugog irskog zakupodavca, “SMBC Aviation Capital-a”, rekao je da kompanija ima 35 aviona u Rusiji — IBA ih je procenila na oko 1,4 milijarde dolara — i da je izdala obaveštenja o raskidu svih zakupa sa ruskim avio-kompanijama.
Druge kompanije su odbile da komentarišu ili nisu odmah odgovorile.
Postoji više od 100 kompanija za lizing aviona, od kojih su mnoge premale da bi preživele ako izgube više od jednog ili dva aviona, kaže Vens Hilderman, izvršni direktor AFuzion-a, konsultantske firme za avio-kompanije sa sedištem u Los Anđelesu.
“U stara vremena, Rusija bi vas na neki način puštala unutra. Doveli biste nekoliko pilota i vratili biste letelicu noću, na neki način, kao na tajnom zadatku“, rekao je Hilderman. „Ali ovo će podstaći potpuno novu igru “mačke i miša”. Ukradena letelica neće napustiti ruski vazdušni prostor.
Hilderman je rekao da će za nekoliko preostalih letova koji napuštaju zemlju — za Tursku i mesta na Bliskom istoku i u Aziji — ruske avio-kompanije koristiti samo avione koje poseduju ili iznajmljuju od ruskih iznajmljivača.
Beker, analitičar iz Coven-a, rekao je da je zakon koji je Putin potpisao prekršio decenijama star sporazum pod nazivom “Čikaška konvencija” koji dozvoljava zakupodavcima da prelaze međunarodne granice i uzimaju avione od kupaca koji nisu imali obaveze. Prošle nedelje, Fitch Ratings je upozorio da se dug podržan zakupom aviona sada u Rusiji suočava sa potencijalnim smanjenjem rejtinga zbog teškoća rizika da bi državne avio-kompanije mogle da prestanu da plaćaju „ili da ’konfiskuju’ avione. Fič je rekao da je nekoliko iznajmljivača pomerilo nekoliko aviona iz Rusije i Ukrajine pre nego što su sankcije objavljene, piše “Sijetl tajms”.
Posledice i za vodeče proizvođače
Sankcije takođe utiču na dva vodeća svetska proizvođača aviona, američki Boing i evropski Erbas. Prema “JPMorgan-u”, Boeing ima 35 svojih 737 Mak i 777 kargo aviona po narudžbi ruskih avio-kompanija, uključujući 30 koje je trebalo da budu isporučene ove godine, a Erbas ima narudžbine za 27 aviona od ruskih avio-kompanija, a očekivalo se da će sedam od njih biti isporučeno ove godine.
(Blic)