Novopazarke traže nedeljno dan bez automobila

--- Preuzmite android aplikaciju Sandzaklive portala ---

Saobraćajni kolaps u Novom Pazaru mogao bi biti rešen pretvaranjem centra grada u pešačku zonu, organizovanjem frekventnijeg javnog prevoza, ali i odlukom da se jednom nedeljno ne koriste automobili, smatraju Novopazarke sa kojima smo razgovarali.

Organizovana je cetvrta diskusija pod nazivom “I ja se pitam“, uz podršku Organizacije za evropsku bezbednost i saradnju (OEBS), sa ovdašnjim ženama različitih godina i obrazovnih profila.

One veruju da bi obustava saobraćaja jednom nedeljno, koja bi trajala godinu dana kao pilot projekat, mogla kasnije da preraste u potpunu, ali da se to ne bi odnosilo na gradski prevoz, što bi uticalo na promenu svesti ljudi i njihovih navika da ga počnu više koristiti.

Kako su istakle, svi u ovom gradu snose odgovornost za saobraćajne probleme, nadležni što ih ne rešavaju, a građani što ne poštuju pravila, ali i što se ne bune, već ćute, iako im sve to smeta i utiče na svakodnevnicu.

“Novi Pazar bi bio jedinstven u Srbiji kada bi u Gradskoj upravi, ali i drugim gradskim službama, doneli naredbu da zaposleni na posao dolaze samo biciklom. Uz takvu odluku i pretvaranja centra grada, od sredine Prvomajske ulice do sredine Stevana Nemanja, u pešačku zonu, te uvođenje kružnog saobraćaja, mnogo toga bi se u ovom gradu promenilo na bolje”, tvrde Novopazarke.

U želji da učesnice ovih skupova mogu slobodno, bez ustezanja ili straha da iznose svoje stavove, odlučili smo da im ne objavljujemo fotografije i imena.

Naše sagovornice kažu da su najveći problemi ovog grada gustina saobraćaja i nedostatak parking mesta, kao i navika vozača da se parkiraju na mestima koja nisu predviđena za to, poput trotoara, pa čak i pešačkih prelaza i ležećih policajaca.

“Parking kod hotela Vrbak je gotovo uvek pun, a i kada ima mesta plašim se narkomana koji kruže oko automobila i navodno vam nalaze mesto. Zar je moguće da nadležni ne mogu taj problem da reše, već je ceo grad na neki način taoc troje-četvoro narkomana. Verujem da bi montažna garaža prilično rasteretila taj prostor, tu bi uvek bilo mesta”, rekla je jedna od njih.

Ističu da su često bili svedoci da gužve stvore vozači koji čekaju da se oslobodi parking kod hotela i time potpuno zaustave saobraćaj do kružnog toka, te na taj način blokiraju centar grada.

One predlažu da se oni koji se pravilno parkiraju pohvale uzvratnom sms porukom, nakon plaćanja parkinga, na kojoj bi moglo da piše: Mama dvoje dece vam se zahvaljuje što ste se parkirali i niste zauzeli trotoar. Veruju da bi to uticalo na svest ljudi.

Među našim sagovornicama je bilo nekoliko majki male dece koje su priznale da su davno odustale od vožnje mališana kolicima centralnim ulicama, jer to često znači da treba da se kreću kolovozom.

One su svesne da je jedan od problema i mentalitet većine ovdašnjih građana, koji žele da su parkirani u centru ili ispred objekta gde treba da završe neku privatnu obavezu, poput prodavnice, pekare, mesare ili banke.

Parkiran automobil na pešačkom prelazu

Ukazale su i na bicikliste i vozače trotineta na Rekreacionom centru, zbog kojih deca tamo nisu bezbedna.

One su apelovale na nadležne da ograniče vožnje autoškolama, odnosno da im se u udarnom terminu od 11 do 16 časova zabrani vožnja centralnim, visokofrekventnim  ulicama, jer stvaraju dodatnu gužvu i usporavaju saobraćaj.

Ukazale su i na problem postojanja samo jednog poligona, što je nedovoljno za grad veličine Novog Pazara, ali i odnos broja automobila prema broju stanovnika.

One su javno pitale nadležne da li se konkretno bave rešavanjem ovih pitanja, jer probleme jednako imaju pešaci i vozači, koji uglavnom primenjuju pravila opreza i rizika.

“Nadležni treba da izađu sa nekim konkretnim rešenjem, jer ovako deluje kao da se niko u gradu ne bavi ovim problemom, da su pešaci i vozači prepušteni sami sebi. Da li oni uopšte vide u šta se pretvorio ovaj grad, pojedine ulice ne bi trebale da budu ni jednosmerne, a one su dvosmerne, tranzit kroz grad nije dobro rešen, kolaps je gde god da krenete”, rekle su jednoglasno.

Jedna od naših sagovornica kaže da iako ima vozačku dozvoli ne vozi po gradu, jer se upravo plaši saobraćajnog haosa, motorciklista i vozača sa trotinetima koji izleću sa svih strana.

Vozači trotineta predstavljaju posebnu opasnost

“Novi Pazar je urbanistički potpuno uništen grad, mnoge zgrade i kuće su pored trotoara, čiji stanari ga koriste za parking, te ste prinuđeni kao pešak da se krećete maltene po sred kolovoza. Ovo je veliki grad, sa velikom koncentracijom vozila, a nema montažne parkinge, iako imamo sve uslove za to na više lokacija, poput parking kod hotela Vrbak ili hale Pendik. Neki veći gradovi su slične probleme rešili kružnim saobraćajem, pa se pitam što se to isto ne uradi kod nas od zgrade lokalne samouprave, ulicom Stevana Nemanje, preko AVNOJ-a i Rifata Burdževića. Kružni mehanizmi su spasili Podgoricu, a Novi Pazar bi to prilično rasteretio i olakšao saobraćaj”, rekla je jedna od naših sagovornica.

Ona predlaže da taj plan saobraćaja može bar u probnom periodu da važi u uradnom terminu od 11 do 16 časova.

Jedna od naših sagovornica, koja živi u naselju Postenje, kaže da im je, pored svih navedenih problema, dodatni to što vozila autoškola tim putem obučavaju buduće vozače, koji znatno usporavaju saobraćaj.

“Ranije su kod nas uveli gradske autobuske linije na svakih sat vremena, ali je  autobus bio prazan i pored veoma povoljne cene karte. U razgovoru sa komšijama sam shvatila da je ljudima teško da recimo tačno u 14 časova budu na stajalištu, jer smo se toliko ulenjili i najednostavnije nam je da upalimo automobil i tako odemo do centra grada. Problem bi mogao biti rešen češćim linijama, pa da prevoz kao u Beogradu ne čekate duže od pet ili 10 minuta”, kaže ona.

Ove Novopazarke kažu da im smeta i to što u gradu nema rekreativna biciklistička staza, koja bi mogla da se napravi od Autobuske stanice do Deževe, kao i naseljem Selakovac.

Pohvalile su rad komunalne milicije, tvrdeći da se osećaju blagi pomak njihovim delovanjem, odnosno da i same više vode računa gde se parkiraju.

“Koleginica je nedavno stala kod bankomata, upalila sva četiri žmigavca, ali je dobila kaznu od komunalne milicije, jer se tu parkirala. Ona, ali i svi mi kojima je to ispričala sada malo više vodimo računa gde ćemo stati”, rekla nam je jedna od sagovornica.

Neke od naših sagovornica priznaju da nemaju kulturu pešaka, te da ulicu prelaze gde stignu, a ne na pešačkom prelazu, kao i da bi to sigurno promenile kada bi za to bile kažnjene.

One su posebno istakle pešačku ulicu Vuka Karadžića, u kojoj je smešteno nekoliko srednjih, jedna osnovna škola i univerzitet, koja svakodnevno vrvi od saobraćaja.

“Tu su svi ugroženi, naročito osnovci, jer retko ko poštuje to što je ulica zapravo pešačka zona. Kada ima policije situacija je malo drugačija, ali i policajci se prave da ne primećuju kada prođe neko koga poznaju, naročito one sa boljim automobilima. Deca nemaju gde da izađu na ulicu od motora i automobila, a studenti tu najmanji problem stvaraju, već oni koji dolaze da čekaju srednjoškolke”, tvrde naše sagovornice.

Kao pozitivan primer, na koji bi mogli da se ugledaju nadležni u Novom Pazaru, navele su grad Maglaj, koji je ranije imao velikih saobraćajnih problema, ali je nakon pobude građana taj problem rešio i danas većina stanovnika, stari, mladi, srednjih godina, koriste bicikla kao prevoz.

One smatraju da sa svih strana treba delovati, raditi još više na edukaciji dece, da im od ranih dana treba usaditi kulturu korišćenja javnog prevoza.

  • Neformalne diskusije “I ja se pitam“, biće na različite teme organizovane do kraja godine, a nastale su iz potrebe da se žene u Novom Pazaru pitaju o brojnim problemima koji tište ovu zajednicu, a o kojima uglavnom pričaju muškarci.

(free media)

Preuzmite android aplikaciju Sandzaklive portala Brža, modernija, preglednija...
Subscribe
Obavijesti o
guest

2 Comments
Najviše glasova
Najnoviji Najstariji
Inline Feedbacks
View all comments
Sahib
Sahib
10 mjeseci ranije

Zene vozaci su najbahatije. Nikad ne propustaju pesake cak ni na pesackom prelazu.

Bell
Bell
10 mjeseci ranije
Odgovor za  Sahib

Uzas jeste i prije 7,8 god kod hotela parkiram prilazi nepoznati tip coek i kao u fazonu nudi mi mesto mmm mmm gledam u cudu…Trazi par €treba njemu uhhh odneo vrag salu dolazi drugi i ja napustam glavom bez obzira Parkplatz dakle,sve je u Srbijici lose,N Pazar nema uradjenu kanalizaciju a ima “mocnike”koji dovedu pevacicu Aleksandru Prijovic i peva im za 10,000€ dok skorojevici isto u Tutinu dovedu Radu Manojlovic za brdo € a misevi pacovi s bakterijama vode kolo…

2
0
Voljeli bi čuti vaše mišljenje, molim vas komentarišitex