Tutin: Od proizvodnje nameštaja vrhunskog kvaliteta do eksploatacije organskog mineralnog đubriva
Kao zanatska, porodična firma osnovana 1989. godine u Tutinu, Dallas grupa pošla je kroz niz transformacija, a danas sa punih 35. godina svog postojanja posluje kao jedna moderna, uspešna grupacija zapošljavajući blizu 200 radnika.
Dallas grupacija okuplja četiri firme. Dallas Nameštaj bavi se proizvodnjom i prodajom nameštaja od najkvalitetnije kože, tapaciranog nameštaja u štofu vrhunskog kvaliteta i dizajna. Ova firma unutar grupacije proizvodi i prodaje dušeke, ležajeve i pločaste materijale, a bavi se i opremanjem hotela, restorana, apartmana, luksuznih vila i stanova.
Dallas Edition i Dallas Namještaj u Podgorici bave se prodajom nameštaja. I dok se za ove tri firme može reći da su pretežno orjentisane ka enterijeru, Pešterski treset production okrenut je eksterijerima jer se ova firma bavi eksploatacijom, preradom i prodajom treseta i skoro već deceniju posluje u sklopu grupacije Dallas group.
Treset je organski oplemenjivač zemljišta nastao taloženjem i razlaganjem biljnih ostataka na Pešterskom polju na nadmorskoj visini od 1.150 metara u uslovima surove pešterske klime. Treset sa ovog podneblja kao najkvalitetnije organo-mineralno đubrivo ima veoma široku primenu, ne samo u Srbiji već i u Evropi.
On se koristi za zasnivanje kvalitetnih zelenih površina i travnjaka, uzgajanje povrtarskih biljaka, borovnica, malina, kupina i ribizli. Primenjuje se i u proizvodnji šampinjona i drugih gljiva u vidu pokrivke, koristi se i za uzgajanje cveća i proizvodnju sadnog materijala u cvećarstvu, voćarstvu, vinogradarstvu i šumarstvu.
“U zavisnosti od namene proizvodimo i razne supstrate koji pored treseta sadrže i brojne dodatke kao što su zgoreli ovčiji stajnjak, zeolit, dolomit, krečnjak i dr. Pešterski treset production svoje proizvode uglavnom plasira na domaćem tržištu i okolnim zemljama, a do krajnjih kupaca ih distribuira u rinfuzu i u vrećama raznih zapremina”, kaže za Biznis.rs generalni direktor Dallas group Džemo Šahović.
“Sve firme unutar grupacije beleže konstantan rast koji se na godišnjem nivou kreće od 15-20 odsto, osvajajući sve više tržište Balkana. Ključ tog uspeha je znanje, neprestani rad, red, poštovanje kupaca, dobavljača i drugih poslovnih komitenata. Praćenje trendova u nameštaju, nesebična motivacija svih svojih zaposlenih, produkcija visokokvalitetnih proizvoda uz vrhunsko pružanje usluga sve zajedno omogućava tendenciju rasta i razvoja naše grupacije”, ističe naš sagovornik.
Na pitanje kako su u svom poslovanju uspeli da se izbore sa različitim spoljnim i političkim izazovima koji su uticali na celo tržište, Šahović kaže da je bilo puno problema u vreme pandemije korona virusa, ali i na samom početku rata u Ukrajini jer je došlo do raznih poremećaja na tržištu posebno u snabdevanju repromaterijala.
“Pojedini repromaterijali su drastično poskupeli najviše zbog kontejnerskog transporta i bilo ih je teško nabaviti što je prouzrokovalo prekide u procesu proizvodnje i kašnjenje u isporuci nameštaja kupcima. Takođe, došlo je do smanjenja izvoza našeg nameštaja i treseta u okolne zemlje. No, nekako smo se snalazili pronalazeći razne alternative u cilju zadovoljavanja potreba naših kupaca i održavanja naše pozicije posebno na domaćem tržištu i smatramo da smo iz tog perioda izašli još jači”, podvlači on.
Komentarišući poslovanje u 2024. godini, Šahović kaže da je ovo za njih bila vrlo zanimljiva godina i da i dalje imaju rast u prodaji, koji je blizu 20 odsto u odnosu na prethodnu godinu.
“Kupci imaju sve veće poverenje u nas, sve više se izdvajamo na tržištu kao jedan kvalitetan, stabilan, poželjan i savremen brend kako za nameštaj tako i za pešterski treset. Nemamo nekih većih problema u lancu snabdevanja repromaterijalom i u isporuci robe kupcima. Izbacili smo na tržište desitine novih proizvoda”, kaže naš sagovornik.
Ipak, on dodaje da postoje i negativni faktori koji utiču na njihovo poslovanje, naročito na profitabilnost grupacije u ovoj godini.
“Ograničavaju nam se kapaciteti u proizvodnji posebno veoma teško dolazimo do novih radnika, nema radno sposobnih i kvalifikovanih radnika na našem tržištu jer odlaze u inostranstvo. Takođe, nedostaje nam proizvodnog prostora na svakom proizvodnom odeljenju, sve je postalo tesno. Cena rada neprestano raste, poskupeli su komercijalni krediti i lizing što utiče na dinamiku realizacije investicija. Što se inflacije tiče, kao i u drugim zemljama Evrope, njena prisutnost neznatno utiče na naše poslovanje, ali imamo osećaj da se i ona polako smiruje”.
Prema njegovim rečima, bavati se proizvodnjom i živim radom gde se u konstantno zavisi od svakog pojedinca je veoma teško, a posebno u vremenima i sredini gde je nedostatak radne snage hroničan problem.
“Da mogu odmah bih promenio to da se proizvodnja što više automatizuje, kompjuterizuje, da što manje zavisi od pojedinaca i neposrednih izvršilaca”, kaže Šahović.
On objašnjava da se Dallas trudi da ispuni sve želje kupaca, a samim tim rade i dosta proizvoda koji odstupanju od njihovih standarda, što otežava i usporava proizvodne procese. Zbog toga bi, kako kaže, takve prosece zamenio nekom poluserijskom ili serijskom proizvodnjom.
Nakon višedecenijskog iskustva, znanje, veštine i upravljanje ljudima i finansijama, Dallas grupi doneli su i velike rezultate. Tako je najnovije priznanje stiglo od Evropskog udruženja menadžera za jugoistočnu i srednju Evropu. Upravo je generalni direktor Dallas group proglašen za Naj menadžera, a njihova grupacija za Naj kompaniju u 2024. godini.
Biznis.rs