Uspostavljena su jasna pravila da sniženja moraju da budu onolika koliko piše na izlogu, akcijske prodaje da traju 31 dan, a da količina robe koja se prodaje po nižim cenama mora da bude 20 odsto, a ne po komad odeće ili par cipela

1932413 20190730 124717 ls

Potrošači od juče mogu da odahnu jer u Srbiji više neće biti lažnih sniženja cena! Prodavci sada moraju da istaknu staru cenu, na primer sandala, haljine ili pantalona istovremeno sa sniženom, ali i koliki je procenat sniženja.

Sve za kupce

Osim toga, prodajne akcije u radnjama najduže će moći da traju 31 dan, dok sezonska sniženja najduže 60 dana po sezoni. Reč “rasprodaja” može da bude zalepljena na izlogu jedino ako trgovac zatvara objekat ili prestaje da prodaje određenu robu. Tu je i začkoljica za trgovce da ne mogu više da snize po par cipela, dve-tri majice ili nekoliko drugih odevnih predmeta, već petinu ili 20 odsto robe koju misle da rasprodaju po nižim cenama.

Ove novine, posle čitavih devet godina, doneo je Zakon o trgovini, koji je na snagu stupio juče.

Reporteri Kurira obišli su najpoznatije radnje svetskih brendova u prestonici, ali i one manje, i utvrdili da veliki poštuju zakon do tančina, dok mali baš i ne.

Dakle, prema onome u šta se Kurir svojim očima uverio u centru prestonice, većina velikih maloprodajnih lanaca poštuje novi zakon, ali manji objekti još ne.

U pojedinim takvim radnjama na izlogu je stajao znak za sniženje do 50 odsto, međutim, kada smo ušli unutra, na primer u prodavnicu cipela, uverili smo se da su samo pojedini artikli toliko sniženi, dok je za većinu robe cena niža za 20 odsto.



 

Istovremeno, kako je objasnio Petar Bogosavljević iz Pokreta potrošača, ovaj zakon će sprečiti da vas privuče natpis preko izloga “70 odsto do 80 odsto”, natera vas da uđete i kupite sebi komad koji ste želeli sve vreme i platite samo 15 ili 20 odsto niže od dotadašnje cene. Na taj način potrošači su zloupotrebljeni, ali sada će se to promeniti.

Kontrola u civilu:

On je još poručio trgovcima da “sada, ukoliko oglasite najviši procenat sniženja, onda morate imati u asortimanu minimum 20 odsto ili jednu petinu robe”.

Istovremeno, odlično zakonsko rešenje jeste i to što će tržišni inspektori, kako je objavljeno, moći da obilaze prodavce u civilu, to jest da glume kupce. Ukoliko prepoznaju da se neko oglušio o zakon, reagovaće kada budu prikupili dovoljno dokaza o nepravilnostima rada prodajnog mesta.

Sve u svemu, njih juče nismo zatekli u prodavnicama, trgovci nisu želeli da pričaju “o prvom danu novog zakona”, a kako će se sve odvijati ubuduće, ostaje da se vidi.

Anketa: 

Dosad je bio trik

Ana Miljković, 57 godina, ekonomista:

– Do sada je bio običan trik! Istaknu da je 70 odsto sniženje, dok u radnji jedva da je dvadeset odsto sniženo. Trgovci su se služili time kako bi što više kupaca ulazilo u radnje. Drago mi je što je to sada konačno regulisano i što više nećemo padati na fore kojima su se prodajni objekti služi

Konačno!

Miodrag Đorđević, 49 godina, mašinski tehničar:

– Srećan sam što je neko obratio pažnju i na nas kupce i što je zakon sada precizniji. Konačno ćemo znati istinu, bez laži. Onoliko koliko je sniženje, toliko mora i da piše.

Podržavam

Nenad Karalović, 55 godina, mehaničar:

– Apsolutno se slažem i podržavam novi zakon! To je davno trebalo promeniti, verujem da će svi građani sada biti zadovoljni.

Brojke:

9 godina važio stari zakon o trgovini

2 dana već važi novi zakon

31 dan sada može važiti akcijska prodaja

60 dana najduže važi sezonsko sniženje

Izvor: Kurir.rs/Milica Vujović

Foto: Milica Vujović