Create a Joomla website with Joomla Templates. These Joomla Themes are reviewed and tested for optimal performance. High Quality, Premium Joomla Templates for Your Site

Evo preko kojih sela i naselja bi trebao proći autoput preko Pešteri

Trasa budućeg autoputa Beograd – Bar, definisana kao Koridor 11 koji prolazi kroz Srbiju, za sada je javnosti poznata samo od Beograda do Požege.

predlog trase autoputa preko pesteri foto

Od Požege do Boljara trasa još uvek nije do kraja definisana, pa samim tim ni projektovana. Još uvek se ne zna da li će ići preko užičkog kraja ili preko pešterske visoravni, do sela Boljare, na crnogorskoj granici.

           

Prvu varijantu podržavaju stanovnici gradova zapadne Srbije: Užica, Nove Varoši, Prijepolja i Priboja, a drugu narod sjeničko-pešterske visoravni iz gradova Ivanjica, Novi Pazar, Sjenica i Tutin.

Gledano iz turističkog ugla, zlatiborsko-zlatarski kraj je trenutno u prednosti, jer već ima razvijenu turističku infrastrukturu koja odmah može biti iskorišćena da ojača posustalu privredu Srbije.

Sjeničko-pešterska visoravan za sada nema razvijen turizam, ali njene mogućnosti, s obzirom na to da je tokom radnih akcija pošumljeno više od 12.000 hektara goleti visokokvalitetnim četinarskim šumama smrče, crnog i belog bora, jele, ariša, pančićeve omorike, pri čemu je zasađeno više od 24 miliona sadnica koje su već stasale za turističku i i energetsku upotrebu, svoj turistički razvoj tek treba da doživi. Osim toga, cela sjeničko-pešterska visoravan je ogroman kompaktan prostor oblika velike tepsije, površine oko sto hiljada kvadratnih kilometara, ograničen planinama Javor, Golija, Ninaja, Rogozna, Giljeva, Ozren, Jadovnik i Zlatar. Prostor je bogat šumama i rekama, na nadmorskoj visini preko 1.000 metara, što daje posebnu turističku draž i atrakciju ovom kraju, ekološki apsolutno zdravom.

           

Pešterska trasa Koridora 11 kraća je od zlatiborske za više od 50 kilometara, što u novcu donosi uštedu od oko 250 miliona evra 

Gledano sa stanovišta prirodnih bogatstava, sjeničko-pešterska visoravan ima apsolutnu prednost nad zlatiborsko-zlatarskim krajem. Trenutno najveće rudno bogatstvo ovog kraja je sjenički ugljeni basen, koji poseduje oko milijardu tona mrkog uglja, koji se eksploatiše već 50 godina, ali u vrlo malim količinama. Prema nekim publikacijama nadležnih institucija, on je trenutno treći po značaju ugljeni basen Srbije, iza Kosovsko-metohijskog i Kolubarskog. Optimalna eksploatacija uglja iz ovog ugljenog basena ne može se ni zamisliti bez izgradnje jedne savremene saobraćajnice koja bi ovaj kraj direktno povezala s centralnom Srbijom i Crnom Gorom.

O šumarstvu, stočarstvu i pčelarstvu ne treba trošiti mnogo reči, jer se radi o kraju koji trenutno nema premca u Srbiji. Dovoljno je reći da se drvna masa šuma koje rastu na ovim prostorima meri milijardama evra.

Kao takođe veoma važna prednost varijante izgradnje autoputa preko Peštera je njegova ukupna dužina. Pešterska trasa je kraća od zlatiborske za više od 50 kilometara, što u novcu donosi uštedu od oko 250 miliona evra.

S druge strane, najveći problem za usvajanje pešterske varijante autoputa Beograd – Bar čine teški klimatski uslovi tokom zime. Velika nadmorska visina, jaki zapadni vetrovi i golemi brisani prostori stvarali bi velike probleme zbog smetova snega i leda na kolovozu. Da bi ovi nepovoljni uslovi bili svedeni na minimum, deonica AP od Ivanjice do Boljara bi trebalo da vodi preko Kumanice, pa zatim uz reku Moravicu, sve do njenog izvorišta zvanog Ivkova korita, na zapadnim obroncima Golije, obraslim listopadnom šumom. Trasa bi prelazila ovu planinu na njenom najnižem i klimatski najmirnijem prevoju zvanom Galjeva ravan, sa nadmorskom visinom od oko 1.100 m, a ne preko vetrovitih vrleti Prijekog brda, Pometenika i Rasna, kako se govori na terenu. Od Galjeve ravni, autoput bi imao sledeću trasu: sela Brnjica i Gradac, izvorište reke Vape, dolina Čitlučke reke, sela Kijevci i Buđevo, planina Giljeva i selo Boljare kod crnogorske granice.

Predložena trasa je ubedljivo najkraća, najbezbednija i najjevtinija. Radi argumentacije, uz tekst prilažem fotografiju snimljenu na Jovandan ove godine, koja prikazuje prostor kuda bi prošla predložena deonica AP BB, preko Peštera, u zimskim uslovima.

Predeo je iz okoline sela Stupa i gleda preko sela Raspoganča u pravcu pošumljenih brda Cmiljeva, Anište, Kapura, Žitniće, Trabinac i Crni vrh. Iza sela Raspoganče, u snegu se vidi usek asfaltnog puta Novi Pazar, Duga Poljana, Brnjica, Štavalj, Sjenica, a iza puta i brda Cmiljevac je korito Brnjičke reke, dugo desetak kilometara, izvanredan prostor za izgradnju turističkog kompleksa. U pozadini fotografije vidi se planina Ninaja, ispod koje je selo Žabren, rodno mesto Karađorđevog oca Petra, a nešto dalje ,,zlatna planina“ (zbog nalazišta zlata i srebra) Rogozna. Sasvim na kraju fotografije, vide se vrhovi planine Giljeva, na čijem kraju leži selo Boljare, te vrhovi planina Mokra Gora na Kosovu i Komova kod Berana u Crnoj Gori.

I na osnovu fotografije jasno se može zaključiti da predložena trasa AP BB preko Peštera, ne bi bila teža i skuplja od crnogorske i da bi se isplatilo izgraditi je jer bi bila podjednako korisna, kako stanovnicima ovog kraja, tako i državama Srbiji i Crnoj Gori.

Komentari   

# Beli 07-03-2017 14:19
Prolazi sto posto/ 2008/ Vlada srbije je donela odluku o usvajanju ove trase pesterske
/ 2015/ godine vlada srbije je donela odluku o izradi prostornog plana posebne namene za ovu trasu - pogledajte na sajtu agencije za prostorno planiranje

tako da politicari samo dizu galamu radi poena.
Odgovori | Odgovori sa citatom | Citiraj
# Do K 07-03-2017 15:49
Mahom kroy srpska sela?1
Odgovori | Odgovori sa citatom | Citiraj
# Olivera 07-03-2017 15:52
Za sve neverne Tome, Rasim je odavno sredio Varijantu 2. A kada potpredsednik Vlade to naredi, izvršioci ima samo da delaju u skladu sa zacrtanim.
Zato će Srbija ići na crnogorsko primorje ovim auto putem, a usput svratiti na pešterske i pazarske đakonije. spremte se Sandžaklije da nas ugostite i nemojte biti preterano skupi.
Odgovori | Odgovori sa citatom | Citiraj
# Sandžak je vječan 07-03-2017 17:05
Seljani tih sela sad da izađete na izbore i podržite Vučka jer on kad nešto obeća to mora da je tako,a još ako potvrdi podguzna muha i savin potomak tu nema laži!
Odgovori | Odgovori sa citatom | Citiraj
# joksim 07-03-2017 23:26
e vala ti podguzna muho a sta ima ko da potvrdi put ide unuda kud treba i gde odgovara drzavi i narodu i imaj malo postovanja prema tim ljudim koje blatis inazivas tim pogrdama ipak narod sandzaka ih je birao 'a kako vidim i ti si jedan od tih
Odgovori | Odgovori sa citatom | Citiraj
# fahrudin 08-03-2017 08:21
NAJBOLJE NAPRAVITI DVE TRASE AUTOPUTA JEDNU PREKO YLATIBORA DRUGU PREKO PESTERI PA DA OD BGD IDU DO MORA DOLE A PREKO PESTERI GORE
Odgovori | Odgovori sa citatom | Citiraj
# Srga 08-03-2017 14:01
Dakle, ova analiza vam je "kao da su se se deca igrala". Mogli ste da budete malo realni. Prvo, niko neće da kaže najvažniju stvar, a to je da se selo Boljare nalazi na teritoriji Sjenice, i samim tim auto put kuda god da prođe ide preko Sjeničke teritorije i nikakve druge vrijante nisu moguće, uzmite kartu pa pogledajte. Drugo, put preko Golije i Pešteri je najkraća moguća varijanta i najteža za izgradnju pa samim tim i najskuplja, ali se dovodi u pitanje zbog smanjenja broja stanovnika na tom potezu, što znači da bi put uglavnom služio kao prolazni, bez velikog značaja za lokal. Treće, zlatiborska varijanta je manje verovatna jer je u planu autoput koji će da veže koridor 11 sa višegradom i Sarajevom. I četvrto, što je bitno kroz koje će selendre Golijske i Pešterske da prođe autoput kad je prosek starosti stanovništva preko 50 godina, a broj stanovnika je oko 50 po selu?.
Odgovori | Odgovori sa citatom | Citiraj

Dodaj komentar

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Sandzaklive.rs. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Sandzaklive.rs zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara Sandzaklive.rs nije dužan obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

Vijesti sa najviše komentara