Create a Joomla website with Joomla Templates. These Joomla Themes are reviewed and tested for optimal performance. High Quality, Premium Joomla Templates for Your Site

Novi Pazar čeka vozove

Izgradnja dvadesetak kilometara železničke pruge koja bi Novi Pazar povezala sa Raškom i postojećom prugom Kosovska Mitrovica – Kraljevo oživela bi novopazarski kraj – slažu se i političari i privrednici.

17668947 10211355292745458 1106252 o 1024x555

           

Zato je, valjda, i predstavljanje projekta izgradnje ovog „gvozdenog puta” krajem maja u Beogradu okupilo veliki broj političkih predstavnika Novog Pazara, Sjenice i Tutina, kao i privrednika kojima transport proizvoda predstavlja važnu stavku u poslovanju.

Pruga bi išla dolinom reke Raške, između magistralnog puta i starog puta Raška – Novi Pazar.

Predviđeno je da se na izlazu iz Raške izgradi železnički most na reci Ibar, da pruga prolazi tunelom dugim 1.130 metara, ispod naselja Supnje, zatim da ima 20 manjih mostova preko reke Raške. Pruga je projektovana za brzine do 120 kilometara na sat i dužine je oko 20 km. Teretna stanica je planirana u blizini industrijske zone u Novom Pazaru, naspram baze Preduzeća za puteve, a putnička u blizini Careve ćuprije. Izgradnja pruge bi, prema računu projektanata, koštala 45 miliona evra.

Ideja o povezivanju Novog Pazara železnicom nije nova. Dok je ovaj grad bio u sastavu Osmanskog carstva, postojali su planovi da se prugom povežu Sarajevo, Novi Pazar i Skoplje. Slična trasa je bila aktuelna i dvadesetih godina prošlog veka u Kraljevini Jugoslaviji.

Posle Drugog svetskog rata na trasi buduće pruge na radnim akcijama radile su brigade iz novopazarskog i sjeničkog kraja. Početak radova označen je na velikom mitingu u Novom Pazaru januara 1950. godine. „Padali“su kubici i akcijaški rekordi. Lokalni list „Bratstvo” iz broja u broj donosio je feljton „Sa pruge Raška – Novi Pazar”, prvo o velikim uspesima brigadira, a zatim i o problemima. Posle nekoliko meseci gradilište je opustelo, a o pruzi se zaćutalo. Prokopanom trasom početkom osamdesetih godina prošao je magistralni put.

Priča o pruzi Raška Novi Pazar ponovo je oživela u poslednje dve decenije. Skoro da nema političara koji, naročito u izbornoj kampanji, nije „gradio” prugu.

Ministar Rasim Ljajić je više puta isticao da je posle auto-puta Beograd – južni Jadran, pruga od Novog Pazara do Raške najvažniji strateški projekat za ovaj deo Srbije.

Prugu Novi Pazar – Raška Novopazarcima je obećavao kao kapitalni objekat i Velimir Ilić i bivši direktor Železnica Srbije Milanko Šarančić i Sulejman Ugljanin.

Bivši i sadašnji gradonačelnici Novog Pazara Meho Mahmutović i Nihat Biševac su mnogo puta objašnjavali da strani investitori ne dolaze u ovaj grad jer je daleko od železnice, autoputa i aerodroma.

U oktobru 2011. godine tadašnji gradonačelnik Novog Pazara Mahmutović i predsednik opštine Raška Dragiša Ilić potpisali su inicijativu da se realizuje projekat izgradnje pruge između ova dva grada. Pre toga je trasa pruge „ušla” u Prostorni plan Srbije, a projekat ove saobraćajnice uradio je Saobraćajni institut CIP.

Pošto je u međuvremenu planirano da Novi Pazar negde na polovini trase pruge gradi postrojenje otpadnih voda, CIP je u tom delu izmenio projekat, koji je predstavljen predstavnicima Železnice kao naručioca, ali i velikom broju zainteresovanih iz Novog Pazara.

To bi trebalo da znači da je priča o pruzi prešla na izvesniji kolosek.

Gradski arhitekta Elvir Hamidović kaže da su za izgradnju pruge zainteresovani i novopazarski privrednici, „Novi Pazar put”, Mermerni kombinat „Ukras” i drugi koji planiraju da što pre vagone napune svojim proizvodima. To su pokazali i masovnim dolaskom u Beograd na predstavljanje projekta pruge.

I direktor Rudnika uglja „Štavalj kod Sjenice Mesud Turković kaže da bi izgradnja pruge do Novog Pazara omogućila da ovaj rudnik umesto sadašnjih 85.000 tona godišnje iskopa i proda makar 150.000 tona. Mogli bi i sada da iskopaju toliko, ali kad padne sneg, ugalj se iz Sjenice teško doprema do potrošača. A troškovi transporta železnicom, koji su manji nego u drumskom saobraćaju, smanjili bi cenu uglja za potrošače.

– Izgradnja pruge je dugoročno isplativa, jer rezerve uglja u pešterskom basenu su oko 250 miliona tona, a to je pet puta više nego u svim ostalim rudnicima uglja u zemlji – kaže Turković.

Za razliku od srpskih vozova koji poslovično kasne, sa dolaskom u Novi Pazar kasni – železnica.

(Politika)

Dodaj komentar

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Sandzaklive.rs. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Sandzaklive.rs zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara Sandzaklive.rs nije dužan obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

Vijesti sa najviše komentara

SANDZAKLIVE ANDROID APLIKACIJA

Pratite Sandzaklive portal i putem Android aplikacija za Vaš mobitel. Preuzmite aplikaciju i prvi saznajte najnovije vijesti .

Aplikaciju možete preuzeti klikom na link : https://play.google.com/store/apps/details?id=sandzaklive.aphtn